kdo jsmeKDO JSEM? dobřePRACUJI DOBŘE?   dolarKOLIK STOJÍM?     napište miNAPIŠTE MI

cenotvorba PAKOŇ

Pakoní cenotvorba: Jak počítám ceny a proč tak a ne jinak


V copykruzích se o správné cenotvorbě vedou vytrvalé dohady. Každý má svoji metodu, kterou vnitřně považuje za tu správnou, a vlastně je to tak dobře. Klienti si tak můžou z masy psavců vybrat toho svého copíka, s nímž se na cenotvorbě shodnou a bude jim to klapat. A protože pořádek dělá přátele, prozradím vám, jak to vidím já.

Koloběh textotvorby

Začínáme spolupracovat? Super! Každý nový projekt je ale běh na dlouhou trať. Schéma vypadá asi takhle:

koloběh textotvorby

Konec je zároveň i začátkem dalšího úkolu. Práce copíka totiž zahrnuje všechny následující kroky, které se následně propisují do ceny.

Abych pro vás mohla vůbec něco napsat, nejdřív musím zjistit:

1 Kdo jste, co děláte, jak to děláte, proč to děláte a pro koho to děláte.

2 Jak funguje konkurence, jak komunikuje a kde má rezervy.

3 Kdo jsou vaši zákazníci. Styl textu jim pak ušiju na míru.

4 Jak to vidí vyhledávače. Přestože SEO v textech nevítám, bez základních informací se ani já neobejdu. Pokud už keywordovou analýzu máte, ušetříte tím můj čas a svoje peníze.

Pak se přesouvám k přípravám:

5 Rešerše. Aby text obstál i u profesionálů, musím se pořádně nachytřit. Někdy stačí studium materiálů, jindy je lepší vyrazit do terénu a nasát atmosféru přímo z provozu.

6 Koncept. Naplácat jedno slovo vedle druhého zvládne každý. Úspěšná strategie musí být promyšlená, systematická a hlavně dotažená.

A k samotné textotvorbě:

7 Textový polotovar. Jde o první nástřel, většinou neprezentovatelný.

8 Úpravy textu. Probíhají v několika kolech, mezi kterými nechávám text odležet.

9 Finalizace textu. Hotový je až ve chvíli, kdy bych byla ochotná se pod něj podepsat.

Poslední kolo náleží revizím:

10 Zapracování zpětné vazby. A znovu. A znovu. Tak dlouho, dokud nebudete nadšení.

11 Finální korektura nasazeného textu.

Dál do ceny obvykle patří čas padnuvší na administrativu a komunikaci s klientem – tedy čas, který strávím např. hovory, čtením i psaním e-mailů a různými „papírovacími“ činnostmi. Já ho tam zpravidla nepočítám, protože mi to připadá jako lidská součást spolupráce. Ale samozřejmě – vocaď pocaď. :)

Ne pokaždé začínáme úplně na startu koloběhu. U stálého klienta odpadají první kroky, výsledná cena je proto nižší. Jak moc? To nejde dopředu říct. Záleží, jestli se u další práce mění cílovka, jestli je třeba dělat novou SEO analýzu, znovu rešeršovat téma a tak dál.

Normostranovka

Cena za normostranu je předem daná částka, kterou copíkovi zaplatíte za 1800 znaků včetně mezer. Hodí se v případě rozsáhlejších textů nebo tam, kde je délka výstupu jasně daná.

Pokud má být normostranovka férová, musíte počítat s poměrně velkou částkou (aspoň tedy ze začátku). Nezáleží totiž na tom, jestli copík píše 1 nebo 20 stránek textu; stejně musí absolvovat celý koloběh textotvorby, který u náročnějších projektů může zabrat opravdu hodně času. Nedivte se proto počátečním cenám kolem 3 000 za normostranu. Pokud je to výrazně méně, copík je buďto génius (samá voda), nebo fandí charitě a píše z dobroty srdce (moře vody), učí se psát (přihořívá), nebo přeskakuje některé body koloběhu (hoří).

Výhody:

  • Zadáním rozsahu si sami určíte, kolik vás text bude stát.
  • Snadno ověříte, jestli cena sedí.

Nevýhody:

  • Aby copík nepřišel úplně na hůl, může věnovat ladění textu jen omezený čas.
  • Při delší spolupráci odpadají některé části koloběhu a normostrana pro copíka zlevňuje. Pro vás ne, pokud vám tedy sám nedá slevu.
  • Slogany nebo třeba posty na socky normostranovkou nacenit nejdou. Aspoň ne udržitelně.
  • Pozor, ať neplatíte za USO (univerzální slovní omáčka)! Vypočítavější copíci by mohli text uměle natahovat, aby si vydělali více peněz.

Normostranovku používám u korektur a většiny překladů. Rozsahy tam jsou celkem jasně dány, doopravdy určují časovou náročnost práce a dobře se to počítá.

Hodinovka

Platíte přesně tolik času, kolik copík doopravdy stráví prací. Ze začátku je to víc, při delší spolupráci už cena klesá. A protože jeden z nejvýraznějších trendů v současném copywritingu je škrtání, nebude copíka mrzet, že si broušením vašeho textu krátí odměnu. Hodinovka vám zajistí tu nejlepší možnou verzi textu, ať už je jakkoli dlouhý.

Pokud opravdu potřebujete jen vyplnit prázdné stránky jakýmkoli textem a lorem ipsum se vám zdá trochu nesrozumitelné, klidně vám normostranovku nabídnu. A bude i nízká. Mohu napsat jakkoli dlouhý text, aniž by obsahoval jedinou nosnou informaci. :) (To samozřejmě nemyslím vážně. Práce musí dávat smysl. Zásadně neodevzdávám text, pod který nejsem ochotná se podepsat.)

Výhody:

  • Cena je férová pro obě strany.
  • Při dlouhodobější spolupráci se texty samy od sebe zlevňují, protože copík už vás zná. Tím vyškrtne pár bodů z koloběhu a ve finále nad texty stráví méně času.
  • Dodání kvalitních podkladů zlevní (a zároveň urychlí) textotvorbu.

Nevýhody

  • Bez důvěry to nefunguje.
  • Klient nemůže 100% ověřit výši ceny.

Hodinovkou počítám veškeré copy, pokud se nedomluvíme na komplexní ceně.

Projektovka

Cenu za projekt používám u ucelených úkolů od stálých zákazníků. Znám je, tudíž do ceny nemusím započítávat prvotní kroky koloběhu, kde se špatně odhaduje časová náročnost. Vím, o čem píšou, jakým stylem a jak kvalitní podklady mi dodají, proto dokážu celkem přesně odhadnout, kolik času mi zakázka zabere. Pro jistotu ale stejně uvádím cenový rozsah, abych měla prostor pro zapracování připomínek.

Výhody:

  • Vcelku jasně daná cena za konkrétní úkol.

Nevýhody:

  • Pokud copík špatně odhadne náročnost práce, má smůlu.

Projektovku používám při tvorbě názvů a sloganů, web copy a pravidelných článků.

Sečteno a podtrženo

  • Jsem trapný poctivec a nevynechávám žádné kroky koloběhu. Cena je vždy pravá.
  • Zakládám si na důvěře a férovém jednání, proto copywriting naceňuji hodinovkou. Pokud mi nevěříte, nebude nám to fungovat.
  • Když stanovuji cenu za celý projekt, nechávám si manipulační prostor (uvádím rozsah).
  • Normostranovku používám u korektur a většiny překladů, kde jsou rozsahy textů jasně dané. Pro psaní nikdy.

 

všespásné SEO
Předchozí článek
 
 
všespásné SEO
Předchozí článek