kdo jsmeKDO JSEM? dobřePRACUJI DOBŘE?   dolarKOLIK STOJÍM?     napište miNAPIŠTE MI

seo

Všespásné SEO a proč mu v textech zas tak nefandím

 

Přiznávám se bez mučení: nejsem SEOwriter. Všechny své schopnosti zaměřuji na to, aby texty mluvily jazykem vašeho čtenáře, zafungovaly na něj a přesvědčily ho, že chce být i vaším zákazníkem. Kdyby měly zároveň převálcovat Google, musela bych někde ubrat na kreativitě a podřídit text tomu, jakou literaturu si rádi čtou roboti. Je to vždycky něco za něco. Důkladně si proto rozmyslete, jestli opravdu chcete „něco“ obětovat. Pokud potřebujete zkonvertovat čtenáře, poslouží vám moje texty dobře i bez SEO malusu. Texty pro roboty ale opravdu nepíšu.

Nejen keywordy je SEO živo

Aby nedošlo k omylu, já jsem zastáncem SEO. Aspoň dokud mi neleze do textů. :) Existuje velká spousta faktorů, které optimalizaci ovlivňují. Než začnete střílet keywordy na nevinný kreativní text, zkuste se v první řadě zaměřit právě na ně:

  • URL. Optimalizace by měla začít už se zrodem webu. Domény obsahující relevantní keyword mají u vyhledávačů malé, ale významné plus.
  • Zabezpečení. Máte eSko po HTTP? Pokud ne, počítejte s varovným tytyty a mizernou pozicí v SERPu.
  • Struktura stránek. Přehledná a logická navigace, příznivé UX, dobře zpracovaná sitemapa a další prvky pomáhají robotům (a kromě mapky i lidem) orientovat se na webu.
  • Responzivita. Nejste psáni pro mobily? Smůla. Dnešní web musí být responzivní, jinak dostane od Googlu pořádný hendikep hned od začátku.
  • Rychlost načítání stránek. Ovlivňuje ji velikost a množství prvků, fotek, skriptů a dalších líbivých nesmyslů. (Třeba já mám takových nesmyslů plný web. Ale zase nemám skoro žádné fotky, takže to aspoň trochu vyrovnávám.)
  • Metadata. Poslední dobou už nejsou tak zásadní jako dřív, ale pořád se vyplatí dát si s nimi práci. Vyplňte hlavně title a metadescription, na keywordech už dneska moc nesejde. Metadata také určují, jak bude vypadat vaše škatulka v SERPu. Taky radši kliknete na ty sympatické, ne?
  • Obrázky. Nezapomínejte na popisek alt, který umožňuje robotům obrázky „číst“. Ne vždy to jde, ale je dobré vyhnout se velkým fotkám, protože hodně zpomalují načítání webu.
  • Vnitřní prolinkování webu. Odkazy by měly mít relevantní anchor text (tedy ne typické „klikněte zde“). Je fajn vyplňovat i title, i když v dnešní době mobilové nemá už takový smysl. U složitějších webů udělá dobrou službu robotům i lidem takzvaná drobečková navigace.
  • Komunikace s roboty. Promyslete si možnosti indexace a zakažte jim vstup tam, kde nemají co p(r)ohledávat. Poslouží vám soubor robots.txt.
  • A kupa dalších. Nezapomeňte ani na off-page faktory, i ty mají k tématu co říct.

Některé textové SEO faktory ani já neberu na lehkou váhu:

  • Nadpisy. Úderné, výstižné, relevantní headliny udělají skvělou službu. Osobně dávám přednost atraktivitě a účelnosti před roboty, ale ideální je kombinace.
  • Struktura textu. Každá stránka má mít právě jeden nadpis H1 a další nadpisy by měly dodržovat posloupnost (nadpis H3 by se neměl objevit před H2). Do plusu se počítá i vhodné použití boldu (jako zdůraznění) a kurzivy.
  • Formátování textu. Nadpis má být v kódu označen jako nadpis (např. <h1>), text má být uzavřen v <p>éčkách, seznamy jsou <ul> (odrážkové) nebo <ol> (číslované), tabulky jsou <table>. Udržujte kód čistý, nevytloukejte klín klínem.
  • Relevance textu. Není na škodu pojmenovat věci tak, jak je zákazníci hledají. V tomto ohledu přijdou SEO analýzy keywordů celkem vhod. Ale často stačí jen selský rozum. Ani já nenapíšu „železná koňská podrážka“, ale prostě „podkova“. Dá se tedy říct, že i kreativitě se meze kladou.
  • Stop duplicitám. Text musí být jedinečný. Nevyplatí se vykrádat kohokoli, včetně sebe. Ani synonymopis (v praxi převyprávění textu jinými slovy) už dnešní vyhledávače neoblafne.

A co ty proklaté keywordy?

Základní SEO optimalizace bývá v případě kvalitního obsahu dostačující. Zahrnuje vhodné keywordy v nadpisech a relevantní fráze v odstavcích, vše přirozeně, nenásilně uloženo v náruči jedinečného textu. Těžší kalibry optimalizace už vyžadují násilné našlapání dalších keywordů do jinak hladce fungujícího textu, čímž si sice šplhne u robotů, ale ztratí dost atraktivity pro lidi. Logicky – čím víc klíčových slov do textu nacpeme, tím umělejší a strojovější ve finále bude. Určitou nálož keywordů už nedokáže zahladit ani sebelepší copík. Text je pak celkem k ničemu, nemá kýžený efekt na zákazníka a akorát naštve Google. Ten má na tyhle věci čich.

PRASEO

Co dalšího určitě nedělat? Mezi námi markeťáky tomu říkáme PRASEO (etymologický původ nehledejte v předponě „pra-„ jako „prastarý“, ale v příznačném českém slově „prase“). Je to pár „chytrých“ fíglů, jak očůrat systém a dostat se v SERPu rychle nahoru. Google už to naštěstí hlídá, stejně ale občas narážím na podobné pokusy. Patří sem třeba:

  • Text psaný čistě pro roboty, ne pro lidi. Jsou to texty (doslova) plné keywordů, sotva najdete jiné slovo.
  • Dvojí obsah. Jeden je určený pro lidi, druhý pro roboty.
  • Neviditelný text. Stránka je plná keywordů psaných v barvě pozadí webu. Vypadá to asi takhle, dává se to takticky na konec stránky. Místo textu by tu byly napěchované keywordy.
  • Obchod s odkazy. To je i dnes celkem běžná praxe. Člověk v dobré víře klikne a pak se nestačí divit, kam to zase vlezl.
  • Spamování blogů a diskuzí. Ano, i tohle někdo považuje za linkbuilding.

Pro ty, co to praktikují, mám jediné slovo: FUJ!

Sečteno a podtrženo

  • Než začnete řešit množství keywordů v textech, posviťte si na technické SEO.
  • Kvalitní a jedinečný text zajistí základní SEO sám o sobě. Když mu přidáte relevantní nadpisy a čistý kód, ostudu vám dělat nebude. Ani u čtenářů, ani u Googlu.
  • Pokud potřebujete texty, které přesvědčí primárně roboty, nedomluvíme se. Můžu vám ale doporučit kolegy, kteří se na SEO texty specializují.

zrození Pakoně
Předchozí článek
všespásné SEO
Následující článek
zrození Pakoně
Předchozí článek
Pakoní cenotvorba
Následující článek